اولین وبگاه تخصصی جن , علوم غريبه , متافیزیک , ادعیه , سنگ ها
تاریخ پرواز جسم به هزاران سال پیش بر می گردد. در ادبیات كهن مشرق زمین ، روایات و داستان های بسیاری از این تجربه نزد عرفا و اساتید علوم باطنی وجود دارد.
داستان قالیچه حضرت سلیمان كه در فضا حركت می كرد، تمثیل تاریخی در اینن باره است.
در عرفان ایران زمین، گزارش های زیادی از پرواز جسم یا راه رفتن روی آب وجود دارد. در یكی از این روایات كه مربوط به « مولوی » عارف و فرزانه بزرگ ایرانیست، می خوانیم


روزی مولوی با پیر ، یا مراد خود « شمس » از مسیری می گذشتند كه به رودخانه ای عریض و پر عمق می رسند. شمس به مولوی می گوید باید از عرض رودخانه بگذریم و به آن سوی رودخانه برویم. مولوی می گوید با چی ، اینجا كه وسیله ای نداریم.
شمس ، این راز آشنای اندیشناك ، در پاسخ می گوید . تو دست مرا بگیر و ذكر یا «شمس » بگو ما هر دو از روی آب عبور می كنیم.

مولوی نیز كه به رسم طریقت علوم باطنی شك به خود راه نمی داد دست استاد بگرفت و ذكر بگفت و از روی آب عبور كرد . مقداری از مسافت كه طی شد، مولوی دقت نمود كه شمس در زیر زبان ذكر یا علی زمزمه می كند.
مولوی نزد خود فكر كرد؛ حتما ذكر استاد قوی تر است و چرا خود نگوید . اما همینكه به تكرار آن ذكر مشغول شد ، یكباره پایش در آب فرو رفت ، استاد دست او بگرفت و گفت : هر كسی با ذكر مخصوص خود پیشرفت می كند ، تو همان “یا شمس” (یكی از سوره های قرآن ) بگو . سپس هر دو از روی آب گذشتند.

در ادبیات عرفانی ، اینگونه تظاهرات انسانی ، “كرامت” نامیده می شود. كرامت ، معادل واژه سانسكریت سیدهی (sidhi) در یوگاست كه به معنی قدرت روحانی می باشد.

استاد ماهاریشی ماهاش یوگی در مبحث سیدهی و كرامت اشاره می كند . در بدن انسان 64 مجرای روشن ضمیری (خردمندی) وجود دارد كه سیدی ها (كرامات ) از طریق آن كانال ها و مجاری ، خود را آشكار می سازد. مجموعا حدود 70 سیدهی وجود دارد كه ما به تمرین پاره ای از آن ها می پردازیم.

بخشی از آن ها سودمند تر از بقیه است . مثل : اقتدار، دوستی، نامرئی شدن ، دانش لایتنها هی و به هوا پری . در ادبیات عرفانی ایران زمین ، رسیدن به هر یك از این قدرت ها را «مقام یا مقامات » می نامند و معتقدند كه شخص در هر مر حله به مقامی می رسد كه باید از آن گذر كند وگرنه توقف در آن مقام منجر به عدم پیشرفت روحی و تثبیت در آن مقام می شود.

پیرهرات این خردمند و استاد راز نازك ، خواجه عبدالله انصاری سروده ای در این زمینه دارد كه قابل تامل و تفكر است.

گر به هوا روی (پری ) مگسی باشی
*.*.*
به روی آب خسی باشی دل بدست آر تاكسی باشی .

بنابر این در این سروده ، هم ، به تجربه پرواز جسم و هوا پری اشاره می شود و هم مهمتر از آن ، كم ارزش شمردن این تجربه و اهمیت ندادن به آن و در نهایت خدمت به مردم را ترجیح بردن .

عبادت بجز خدمت خلق نیست. «سعدی»

پاتا تجلی ، حكیم و فرزانه یوگا كه بیش از 3 یا 5 هزار سال پیش برای اولین بار تجارب و راز های یوگا را در یك نوشته به نام «یوگا سوترا » گرد آورده در این زمینه می گوید:

سیدی ها موانعی در برابر درك واقعی هستند.
بودا در كتاب دیگانی كایا (Dighanikaya) شرح می دهد كه چگونه شاگردانش را از انجام سیدهی باز می داشت . زیرا آن كارها بوسیله غیر بودائیها هم قابل اجرا بود و چرا باید كسی برای اجرا كردن عمل پرواز جسم بودائی شود؟

امروزه در یكی از روش های معروف مدیتیشن موسوم به (T.M) یا تفكر متعادل (trancendental meditition ) كه تحت سرپرستی است. از سال 1975 روش پرواز جسم علنی و بصورت آكادمیك در آمده و در طول سال های اخیر شاهد پرواز های دست جمعی در برخی از شهرهای دنیا هستیم.

یكی از مسابقاتی كه بدین منظور در واشنگتن برگزار گردید شخصی موفق شد بالاترین ركورد پرواز (75 سانتی متر ) را بدست آورد.

این نتیجه در گرو نوعی تمركز فكر ، درونگری و رسیدن به مرحله خاموشی فكر و حواس می باشد.

وقتی شخصی ، تمرین مدیتیشن یا مراقبه می كند ، در هفته های نخست شاهد تشتت افكار و پرش حواس است اما بتدریج قادر به منترل ذهن و آرام كردن حواس می شود. رسیدن به این حالت و موفقیت در آن ، درونگری و اتحاد ذهنی را فراهم می آورد . لحظه ای كه افكار كاملا خاموش می شود و حواس متوقف می گردد و شخص به خلا ء ذهنی می رسد ، این اتفاق بزرگی در زندگی روانی فرد است . در این حالت یكباره فرد ، هویت و فردیت خود را از دست می دهد و تنها یك احساس غریبی باقی می ماند ، هشیاری بسط یافته و نامحدود . شخص حس می كند در همه جا گسترش یافته و با همه چیز یكی شده . این مرحله در یوگا تحت عنوان صمدی (samadi) یا اتحاد است. وحدت با آگاهی كیهانی (روح كلی ). اما این تجربه اوایل كوتاه و موقت است به همین خاطر ؛ بدان تغییر شكل تدریجی یا كشانیكا (kshanika) یعنی صمدی موقت گویند . اگر این تجربه بطور مستقیم ادامه یابد، مدت تجربه و حضور این اتقاق ، طولانی تر و دائمی تر می شود و صمدی دائمی یا نیتیا (nitya) بوجود می آید.

در این حالت ، شخص در هوشیاریهای مختلف و حالت های متنوع زندگی ، حالت وحدت گونه ذهنی را خواهد داشت و در اینجاست كه به قولی شاهد و مشهود یكی می شود.

میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست

تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز

در این مرحله ، ذهن دارای انسجام و توان كامل می شود و در چنین شرایطی است كه « سیدهی ها » تحقق می یابند.

استاد ماهاریشی ماهاش یوگی می گویند:
« وقتی یگانگی عارفانه بین شاهد و مشهود تحقق یافت و صمدی رخ داد، فرد بر موضوعاتی كه تمركز می دهد قدرت پیدا می كند».

سیدهی ها یا كرامات و یا بعبارت قدرت های روحی ، دو بخش عمده تقسیم می شوند.

1- سیدهی دانش
2- سیدهی قدرت
سیدهی دانش مثل : توانائی های فهم و درك ، روشن بینی اشراق و الهام . سیدهی قدرت مثل ، روی آتش راه رفتن ، حركت دادن اجسام با قدرت فكر و پرواز جسم است. در یكی از گزارشات تجارب پرواز جسم می خوانیم « وزش یك انرژی در بدن و سبكی باور نكردنی ، انگار مقدار زیادی انرژی در امتداد ستون فقرات جریان یافته و بینش آن را یافته ام كه تا سینه و ستون فقرات را مثل یك نور سفید مشاهده كنم. »

جوزف وید از طریق مصاحبه با پرواز كنندگان دریافت: آنهایی كه توفیق پرواز را داشته اند ، می گویند پس از آنكه یكبار بتوان پرواز كرد تكرار آن چندان مشكل نیست ، تا حدی مثل یادگیری شنا كردن.

پرفسور اورم ، جانسون در مورد مراحل تدریجی پرواز می نویسد.



مراحل تدریجی پرواز

مراحل اول: احساس هوشیاری بسط یافته ، انگار شخص در فضا پخش شده است.

مرحله دوم: احساس سبكی (Layhima)
مرحله سوم: احساس حركت انرژی در امتداد ستون فقرات از پایین به بالا
مرحله چهارم: لرزش بدن یا نفس نفس زدن
مرحله پنجم : جهش قور باغه ای ، شخص غیر قابل كنترل و ناخود آگاه مثل قورباغه این سو و آن سو می پرد (جهش افقی)
مرحله ششم: جهش با كنترل (جهش عمودی ) . شخص در جا می پرد ولی با شدت پایین می آید.
مرحله هفتم : پرواز و توقف كوتاه در فضا و فرود مجدد كه با تكرار و ممارست به حركت در فضا ختم می شود.

یكی از استادان یوگا مراحل جهش و پرواز جسم را به حركت و راه رفتن نوزاد تشبیه می كند . همانطور كه نوزاد اول چهار دست و پا راه می رود بعد چیزی را می گیرد و راه می رود بعد روی دو پا راه می رود . مراحل پرواز جسم نیز عمدتا اینطور است.

نخست بصورت حالت لرزش و تكان های جزیی بدن ،بعد جهش قورباغه ای ، بعد جهش عمودی . نهایت حركت و توقف در فضا .

تكنیك پرواز جسم
راز و دانش اصلی « پرواز جسم » در یوگا در « كندالینی یوگا» نهفته است.

كندالینی یوگا ؛ دانش مربوط به شناخت انرژی بنیادین انسان وكنترل آن می باشد. در «كندالینی یوگا » اسرار محل تمركز یافته انرژی و تكنیك های بیداری این نیروها و نهایتا نحوه استفاده از این نیروها بر ملا می شود. بر این اعتقاد ، انرژی بنیادین در پائین ترین قسمت ستون فقرات تقریبا در نزدیكی نشمینگاه تمركز یافته و بعبارتی همچون ماری كه سه دور به دور خرد حلقه زده است خوابیده است.

كحنال در زبان ساسنكریت بمعنای گودال است . و آن محلی بوده است برای نگهداری آتش در قدیم . وقتی شما با تمرینات تمركز فكر و مدیتیشن توانستید به درون خود راه یابید و بر نقاط داخلی بدن و انرژی نهفته اثر گذار باشید. می توانید این انرژی را فعال نمائید . اگر بخواهیم برای درك و حس كردن این مطلب مثال قابل لمس بزنیم می توانیم این حالت را به فعال شدن انرژی و نیروی جنسی تشبیه كنیم : انرژی جنسی هم در ما نهفته و خفته است ولی وقتی به كمك ذهن یا تجربه واقعی آن را تحرك می كنیم ؛ به تدریج حرارت و نیروئی درون ما زنده می شود و ما از آن لذت می بریم . انرژی كندالینی هم وقتی بیدار می شود ، مشابه چنین جنبشی را در انسان بوجود می آورد. زمانیكه انرژی كندالینی فعال می شود بطور عادی در امتداد ستون فقرات به بالا صعود می كند و شما حركت آن را احساس می كنید اما این صعود در همه افراد یكسان احساس یا تجربه نمی شود. بعضی ها داغی زیادی در داخل لگن احساس می كنند.

برخی مورمور شدن یا حالات تیك و جنبش های عضلانی پراكنده را تجربه می كنند. عداه ای هم ممكن است این بر انگسیفتگی ها را نه بصورت جسمانی یلكه بیشتر عاطفی و روانی احساس كنند و دچار تغییرات خاقی یا هیجانی شوند مثلا احساس اینكه می خواهند گریه كنند . خنده كنند ، جیغ بكشند یا شور عشق زیاد را تجربه كنن و این تفاوت ها به عوامل مختلفی بستگی دارد كه یكی از آن ها نوع تحریك انرژی و نقاط چاكرای مورد نظر است.

وقتی انرژی فعال می شود و به بالا صعود می كند عموما در مسیر اصلی خود یعنی از نقطه نشیمنگاه تا سقف سر از 7 نقطه اصلی كه حوز ها یا میدان های مخصوص انرژی است می گذرند. این میدان ها یا چرخه ها را در یوگا «چاكرا » گویند.

هر نقطه چاكرا از میان این 7 نقطه ، دارای خصوصیات خاصی است و فعال شدن هر چاكرا خواص خود را باز می نماید.

تمرین كننده «كندالینی یوگا» بعد از اینكه این انرژی را فعال كرد و در مسیر عمودی از پائین به بالا قرار داد باید آن را به تدریج از این چاكراها بگذارند و قتی به این امر موفق گردید می تواند مطمئن گردد برحركت و هدایت این نیرو كنترل و تسلط یافته است.

در قبل به سیدهی ها یا كرامات اشاره داشتیم و در اینجا بایذ بگوئیم كه ظهور هر سیدهی منوط به تحریك نقاط خاصی است و در واقع ممكن است برای هر سیدهی یك یا بیش از یك نقطه موثر باشد . در كتاب كشفیات روانی پشت پرده آهنین نوشته لین اسكرو در می خوانیم ؛ هر كه چاكرای آناهات را در قلبش بیدار كند می تواند در هوا راه رود.

در سیدهی یا كرامت پرواز جسم ؛ عموما 3 نقطه یا 3 چاكرا تاكید شده است.

1-مولادها را
2-آناهات
3-آجنا

برای حصول نتیجه باید مدتی مدیتیشن كرد. همزمان تمرینات یوگا ( آساناها ، پراندیاما ) را اجرا نمود و برای بیداری كندالینی تمرینات مخصوصی نظیر باندها ، انقبلض و فشار آوردن بر نقاط چاكرا، نهایتا ذكر خوانی مخصوص هر چاكرا را با روشی مشخص اجرا نمود . كم كم شما متوجه جنبش انرژی در بدن خواهید شد . سپس می توانید سراغ تمرینات اختصاصی چاكرا به فرض پرواز جسم بروید یوگا و مدیتیشن می كنید و بعد روی 3 چاكرای مخصوص پرواز عمل می كنید.

در این وضعیت برای كمك می توانید در حالیكه نشسته اید ( در حالت لوتوس یا نیمه لوتوس)

قدری بدن خود را مثل پاندول ساعت به نوسان در آورید و یا قدری خود را از ناحیه كمر یا نشیمنگاه تكان دهید و این تكان ها خوب است با هارمونی درونی و احساس درونی از حركت هماهنگ گردد. كم كم شما شروع به جهش كردن می كنید ، البته برخی ممكن است قبل از آن شاهد احساس و تجربه تكان های شدید باشند.

مواظب تنفس و قلب خود باشید . احتمال دارد برخی دچار ضربان های شدید شوند برای این منظور خوب است همواره حركات یوگا را انجام دهید تا بدن شما قوی و آماده باشد. استرس ها و فشارهای هیجانی روزمره را كم كنید.

قدری رژیم غذایی را رعایت نمائید كمتر با صحبت كردن انرژی خود را تلف كنید . تا آنجا كه ممكن است روزانه مدیتیشن را انجام دهید . شما نیز خواهید توانست پرش و پرواز جسم داشته باشید.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/08/04ساعت 12:7  توسط  محمد  |